Home หัวข้อดุษฏีนิพนธ์ การประเมินประสิทธิผลองค์การแบบองค์รวม: ศึกษากรณีกรมศุลกากร
การประเมินประสิทธิผลองค์การแบบองค์รวม: ศึกษากรณีกรมศุลกากร PDF Print E-mail

การประเมินประสิทธิผลองค์การแบบองค์รวม: ศึกษากรณีกรมศุลกากร

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

โดย

 

นายอติสันติ์   ภูวพิพัฒนวงศ์

 

 

 

 

 

 

 

 

ดุษฎีนิพนธ์นี้เป็นส่วนหนึ่งของการศึกษาตามหลักสูตรรัฐประศาสนศาสตรดุษฎีบัณฑิต

คณะศิลปศาสตร์   มหาวิทยาลัยเกริก

พ.ศ. 2553

Evaluation of Organization Effectiveness Utilizing Holistic Approach:
A Case Study of The Customs Department

 

 

 

 

 

 

 

 

By

 

Mr. Artisan   Puvapiparttanavong

 

 

 

 

 

 

 

A Dissertation Submitted in Partial Fulfillment of the

Requirements for the Doctor of Public Administration

Faculty of Liberal Arts

Krirk University

2010

 

หัวข้อดุษฎีนิพนธ์                                การประเมินประสิทธิผลองค์การแบบองค์รวม:

ศึกษากรณีกรมศุลกากร

ชื่อผู้วิจัย                                                 นายอติสันติ์  ภูวพิพัฒนวงศ์

หลักสูตร/ คณะ/ มหาวิทยาลัย          รัฐประศาสนศาสตรดุษฎีบัณฑิต/ ศิลปศาสตร์/ มหาวิทยาลัยเกริก

อาจารย์ที่ปรึกษาดุษฎีนิพนธ์             รองศาสตราจารย์ ดร. รังสรรค์  ประเสริฐศรี

ปีการศึกษา                                            2552

 

บทคัดย่อ

 

การวิจัยเรื่อง การประเมินประสิทธิผลองค์การแบบองค์รวม: ศึกษากรณีกรมศุลกากร  มีวัตถุประสงค์ คือ 1) เพื่อประเมินประสิทธิผลองค์การแบบองค์รวมของกรมศุลกากร ประกอบด้วย 4 ด้าน คือ ด้านการเงิน ด้านลูกค้า ด้านกระบวนการภายใน และด้านการเรียนรู้และการพัฒนา        2) เพื่อศึกษาความสัมพันธ์ เชิงสาเหตุระหว่างตัวแปรต่างๆ กับประสิทธิผลองค์การแบบองค์รวม

การวิจัยครั้งนี้ ได้ใช้การวิจัยเชิงสำรวจ (survey research) ผสมกับการวิจัยเชิงคุณภาพ (qualitative research) ผลการวิจัยพบว่า กรมศุลกากรมีประสิทธิผลแบบองค์รวม     อยู่ในเกณฑ์ปานกลาง โดยมีผลการประเมินประสิทธิผลด้านการเงินและด้านลูกค้าอยู่ในเกณฑ์ดี ด้านกระบวนการภายในอยู่ในเกณฑ์ปานกลาง ส่วนด้านที่มีประสิทธิผลน้อยที่สุดคือด้านการเรียนรู้และการพัฒนา แต่ก็ยังคงอยู่ในเกณฑ์ปานกลางเช่นกัน ซึ่งถ้าเป็นการพิจารณาประสิทธิผลองค์การเช่นในอดีต โดยดูประสิทธิผลด้านการเงินเพียงอย่างเดียว คงสรุปว่าองค์การนี้ประสบความสำเร็จ แต่ทั้งนี้การนำแนวคิดทฤษฎี Balanced Scorecard เฉพาะ 4 ด้าน คือ ด้านการเงิน ด้านลูกค้า ด้านกระบวนการภายใน และด้านการเรียนรู้และการพัฒนา มาเป็นแนวทางในการประเมินประสิทธิผลในด้านต่าง ๆ รวมถึงการวิเคราะห์ข้อมูลจากการค้นคว้าเอกสาร ข้อมูลจากการสังเกตการณ์ และข้อมูลจากการสัมภาษณ์ ก็พบว่า โครงสร้างองค์การถูกแทรกแซงจากฝ่ายการเมืองส่งผลกระทบต่อสภาพแวดล้อมภายในองค์การที่มีความสัมพันธ์ต่อประสิทธิผลองค์การ หากแต่ปัจจัยที่เป็นตัวแปรที่มีอิทธิผลต่อประสิทธิผลองค์การแบบองค์รวมของกรมศุลกากรแท้จริงคือ ผู้นำ นอกจากนั้น ผลการศึกษายังสะท้อนให้เห็นว่า การนำแนวคิดภาวะผู้นำของรังสรรค์ ประเสริฐศรี (2551) และแนวคิด Balanced Scorecard ของ Kaplan & Norton (1996-2006) มาประยุกต์ใช้ในการพัฒนาองค์การ จะทำให้ประสิทธิผลองค์การแบบองค์รวม พัฒนาในทิศทางเชิงบวก ต่อไป

 

Dissertation Title                               Evaluation of Organization Effectiveness Utilizing Holistic Approach: A Case Study of The Customs Department

Author’s Name                                   Mr. Artisan  Puvapiparttanavong

Program/ Faculty/ University         Doctor of Public Administration/ Liberal Arts/ Krirk University

Dissertation Advisor                         Associate Professor Dr. Rangson  Prasertsri

Academic Year                                   2009

 

Abstract

 

This research entitled “Evaluation of Organization Effectiveness Utilizing Holistic Approach: A Case Study of The Customs Department aims to 1) assess the Effectiveness of    the Holistic Organization of the Customs Department in terms of the Financial Perspective, Customer Perspective, Internal Process Perspective and Learning and Growth Perspective and           2) study the cause and effect relationship between variables with effectiveness of the Holistic Organization.

This research uses survey together with qualitative research. It was found from the study that the four parts of Balanced Scorecard is at a medium level. The assessment of Financial Perspective and the Customer Perspective is at a good level. Internal Process Perspective is at a  medium level.  Part of the least effective is the Learning and Growth Perspectives but the criteria remain at a medium level which is considered effective if organization is viewed from a Financial Perspective alone. We would then conclude that this organization is successful. However, combining the four parts of Balanced Scorecard (Financial Perspective, Customer Perspective, Internal Process Perspective and Learning and Growth Perspective) as a guide in evaluating the effectiveness of various information, including analysis of research documents with data from observations and data from interviews it was found that Structure Organization is interfered by political parties affecting the internal environment of the organization relating to Organizational Effectiveness. But the real variables that influence the Effectiveness of The Customs Department is its Leader. Besides, the result of the study reflects that by combining the concept of leadership of Rangson Prasertsri (2551) and the concept of the Balanced Scorecard of Kaplan & Norton (1996-2006) and applying in organizational development will enable the Department’s effectiveness to be positive in the years to come.

 

 
SiteGround web hosting Joomla_Templates